34

Dé perfecte verkoopmaand!

18 mei 2021

Is dit het juiste moment om mijn huis te verkopen? Dat heeft natuurlijk te maken met de situatie op de woningmarkt, maar de vraag gaat ook vaak over seizoenen. Zo kun je ervoor kiezen om de verkoop van je woning over de zomervakantie heen te tillen. Maar de vraag is of dat in deze oververhitte markt nog wel nodig is. Misschien dat kopers juist wél hun slag kunnen slaan als het wat rustiger is vanwege de vakanties?

Hoe is dit onderzocht?
Om te onderzoeken of er zoiets bestaat als ‘het perfecte seizoen’ om een huis op funda in de verkoop te zetten, kunnen we het best kijken naar het gebruik van funda: van het aantal bezoeken tot het aantal contactaanvragen. Het afgelopen jaar zien we bijvoorbeeld dat het aantal bezoeken van april 2020 tot en met maart 2021 vrij stabiel is. Maar toch wel de beste maanden waren mei 2020 en maart 2021, waarin we meer dan 80 miljoen bezoeken kregen. De minste maanden waren april en december 2020, maar ook toen werd funda nog ruim 70 miljoen keer bezocht. Meer dan genoeg potentiële kopers dus.

Daarbij moeten we wel opmerken dat het afgelopen jaar allerminst een ‘doorsneejaar’ was. De dip in april kunnen we bijvoorbeeld wijden aan de uitbraak van het coronavirus die vooral de eerste paar weken een effect had op de woningzoeker. De piek in mei was het startpunt van een gigantische groei in interesse in het aanbod ten opzichte van eerdere jaren. Daarom is het goed om ook naar een jaar eerder te kijken. Echter, ook in de periode van april 2019 tot en met maart 2020 is er eigenlijk geen beste maand te benoemen: de bezoekcijfers blijven aardig gelijk.

Gebruikersactiviteit
Misschien biedt de activiteit van gebruikers uitkomst. Hoelang blijven zoekers op funda en hoeveel woningen bekijken ze gemiddeld? Zien we hierin bijvoorbeeld een vakantiedip in de zomer? Kijkend naar de cijfers blijkt het tegenovergestelde het geval: de activiteit van gebruikers is het hoogst tussen juni en oktober 2020. Maar de verschillen zijn nog steeds niet groot genoeg om een beste maand of seizoen aan te wijzen.

Contactaanvragen
Al dat kijken naar te koop staande woningen is een goede indicator, maar zegt natuurlijk nog niets over of consumenten ook een bezichtiging inplannen of tot een aankoop overgaan. Als we kijken naar het aantal contactaanvragen, zien we dat dit aantal explosief is gestegen sinds de coronacrisis, tot ruim een miljoen geleverde leads per maand. Toch is er ook hier geen duidelijke beste maand in te herkennen. In 2019 waren september en oktober populair, terwijl mei, juni en oktober in 2020 de kroon spanden. En dit jaar was het aantal contactaanvragen in de eerste drie maanden alweer hoger dan die pieken in eerdere jaren.

December zou een goede maand zijn om mee te experimenteren
In 2020 was er maar één maand die het qua contactaanvragen minder deed: december. In die maand werden er ‘slechts’ 800.000 leads gegenereerd via funda. Wel valt daarbij een kip-eivraag te stellen: er werden opgeteld minder contactaanvragen gedaan, maar ook het aantal nieuw aangemelde objecten op funda was in die maand het laagst. Het aantal leads per object verschilt dus weinig met de andere maanden dat jaar. En ook de interesse bleef met 70 miljoen bezoeken wel hoog.

Het antwoord
Als de bezoeken, bezoekers, activiteit én contactaanvragen geen van alle een duidelijk patroon laten zien, is het veilig om te stellen dat er niet zoiets is als ‘de beste maand’. Warm of koud, droog of nat: aantallen blijven het hele jaar door hoog. Wilt u eens een rustiger maand opzoeken om te kijken of dat meer of betere leads per object oplevert? Dan zou december een goed moment zijn om mee te experimenteren. Afgezien van die kleine schommeling in het aantal contactaanvragen, lijkt elk moment in de huidige markt een goed moment om een woning in de verkoop te zetten.

Tip: Vraagscan biedt inzicht in de vraag
Ons kantoor bekijkt aan de hand van de applicatie "Vraagscan" hoe de vraag naar een specifiek object is op plaatsniveau, prijsniveau of bijvoorbeeld qua grootte van het object. Die geeft aan hoe groot de vraag en het aanbod op dat moment zijn en kan daarmee een verwachting geven van de hoeveelheid contactaanvragen die wij als makelaar kunnen verwachten. Daarbij is het mogelijk om een vergelijking te maken tussen bijvoorbeeld twee prijsklassen. Is het aanbod in prijsklasse A hoog en de vraag relatief lager, dan zou prijsklasse B waar minder aanbod binnen bestaat en de vraag hoger ligt, een strategisch slimme keus kunnen zijn.

Ook rapporteert funda ons elke maand over het actuele vertrouwen, de intentie en het gedrag van kopers en verkopers op funda.

logo
logo_NVM_business_staand_CMYK
TMI_logo_2018_RGB_jpg
nwwi
VGC_keurmerk_nw_zwart-grijs
fundawonen-logo
logo_qualis_rgb_transparant-wit_50x50
keyboard_arrow_up